26.02.2015 - Brandnews
Brandlab post over koekjes op Brussels Airlines vluchten haalt Telefacts. Brussels Airlines kondigt pralines van Neuhaus aan... the sequel
Read more

26.02.2015 Brandlab post over koekjes op Brussels Airlines vluchten haalt Telefacts. Brussels Airlines kondigt pralines van Neuhaus aan...

Op 20 januari plaatsten we een post op onze website waarin we ons afvroegen waarom Brussels Airlines niet naar een Belgische fabrikant was gestapt voor zijn koekjes.  We plaatsten de link naar de Brandnews post op Twitter en LinkedIn.

 

Brussels Airlines reageerde daarop prompt via Twitter dat Belgian Boys inderdaad niet paste in de Belgitude die ze willen uitdrukken en dat de producten niet meer zouden verdeeld worden van zodra de stock op zou zijn. Knappe en snelle reactie ! En ook dat zetten we in Brandnews.

 

De tweets trokken ook de aandacht van Telefacts dat een reportage in voorbereiding had over “hoe Belgisch zijn onze producten nog ?” Een cameraploeg zakte af naar de kantoren van Brandlab voor een interview.

 

Van dat meer dan een uur durende interview werd maar een stukje opgenomen in de reportage. De belangrijkste opmerkingen, die ik als merkontwikkelaar bij deze case heb, kwamen daarin jammer genoeg, waarschijnlijk wegens tijdsgebrek en (begrijpelijk) wellicht niet meteen interessant voor een breed publiek, niet aan bod.

Zoals hoe jammer soortgelijke cases zijn voor de écht Belgische merken. Dikwijls zijn dat hardwerkende, risico’s nemende familiebedrijven die de faam van de Belgische kwaliteit met elk product ondersteunen, maar die faam ook best nodig hebben in hun exportactiviteiten. En dan liefst ongeschonden.


Of hoe jammer het is dat deze producten door “wazige”, niet beschermde, maar wel slim geschreven claims te gebruiken, hiermee binnen de Europese wetgeving weg kunnen komen.


Het was voor mij duidelijk dat “Authentic taste of Belgium” en “Authentic Belgian biscuits”, net omwille van hun niet gedefinieerd zijn, waarschijnlijk perfect konden gebruikt worden. De reden daarvoor staat immers volgens de Federale Overheidsdienst van Economie op de achterzijde : “Produced in Holland”. En dan kan dat allemaal. Of heeft de advocaat die over “misleiding” sprak door het “de indruk geven van een Belgisch product te zijn” gelijk ? Interessante materie om even bij stil te staan.

 

En dan toch ook nog dit.  Vandaag kreeg ik een tweet van Jan Hellebuyck. Die had blijkbaar op vlucht SN2037 op 24 februari toch nog Belgian Boys gekregen. En niet de in Telefacts aangekondigde Neuhaus pralines…. Misschien nog even wachten tot die stock op is dus.


U kunt de Telefacts aflevering 8 gratis bekijken op de website van VTM.

More brandnews

26.02.2015 Brandlab post over koekjes op Brussels Airlines vluchten haalt Telefacts. Brussels Airlines kondigt pralines van Neuhaus aan...
23.02.2015 Maître Olivier in een appetite appeal jasje
19.02.2015 Colruyt onderschatte het kapitaal van zijn pilsmerk
20.01.2015 Waarom kiest Brussels Airlines niet voor koekjes uit België ?
20.01.2015 2 uur geleden een BrandNews op Twitter gezet, nu al een antwoord
25.11.2014 De Innova top 10 food trends voor 2015
18.11.2014 Twaalf consumer-trends (food) waarmee we allemaal rekening moeten houden
27.10.2014 Brandlab zet JAVA on air én online
14.10.2014 Brandlab geeft Dirafrost een nieuwe merkuitstraling
09.10.2014 Brandlab ontwikkelt een lekkere en verfrissende website voor De Lelie
19.09.2014 Java koffie en SC Johnson, alletwee “a family company”
12.09.2014 Een merkbeeld is een sterke boodschap
13.08.2014 Best Global Green Brands
07.08.2014 Binnenkort staat hij online, de nieuwe De Lelie website
01.08.2014 Winkelinrichting Apple erkend als merk
23.07.2014 Brandlab rolt nieuw Brand DNA uit voor Remo
26.06.2014 Grafische vormgeving als positionerend merksignaal
18.06.2014 Een beloftevol Brand DNA voor Point Virgule
17.06.2014 Een lekkere merkuitstraling smaakt ook lekkerder
27.05.2014 Brandlab pakt Maître Olivier in
21.05.2014 Brandlab ontwikkelt Brand DNA voor Point-Virgule
20.03.2014 Hema vraagt vier procent extra van leveranciers
18.03.2014 Een Brand DNA voor Dira
08.03.2014 De hoge kost van lage prijzen
20.02.2014 Dirafrost en Brandlab maken het lekker
25.01.2014 Nice use of QR code
16.01.2014 Super producten verdienen super aandacht
13.12.2013 Delacre brieft Brandlab
10.11.2013 Ceres bloemmolens kiest Brandlab
08.11.2013 Over klantvriendelijkheid dus...
07.11.2013 20 veelgemaakte re-branding fouten
29.10.2013 Just teasing...more news here soon
27.10.2013 Brand DNA voor Delizio
18.10.2013 Media Marketing 18/10/2013
17.10.2013 PUB 16/10/2013
17.10.2013 PUB 08 10 2013
12.10.2013 Een radiocampagne voor JAVA
10.10.2013 De ruwe diamant wordt fijngeslepen
26.09.2013 Nog heel even wachten
09.09.2013 & Other Stories... What story ?
10.08.2013 Lo spirito ardito – olijfolie van Delizio
17.07.2013 Brandlab verwelkomt 4 nieuwe klanten. B2B & B2C.
13.06.2013 Brandlab smeert Maître Olivier salades
10.06.2013 Hamlet start samenwerking met Brandlab
24.05.2013 Delizio kiest Brandlab voor een geoliede aanpak
18.04.2013 Brandlab zet lekkere frietjes op het menu
10.04.2013 Vooral Heinz geniet volgens mij van de grote schenkopening
08.04.2013 Een succesvolle re-branding zet JAVA op de kaart
26.12.2012 Alles over koffie op 1 website
18.12.2012 Zijn logo's straks dood ?
14.12.2012 Zingen om vis te verkopen
13.12.2012 Zonder passie geen goeie marketing
18.11.2012 Brand Imagineering op 10 x 6 cm. Het kan !
14.11.2012 Merken zijn niet dood. Integendeel. Ondersteun ze dus.
09.11.2012 Een super webshop voor JAVA !
29.10.2012 De Lelie, een merk als een ruwe diamant
04.10.2012 Best Global GREEN Brands
29.09.2012 4 wijnen op een rij
22.08.2012 De kracht van een goede merknaam
01.08.2012 Capsules met Fairtrade koffie als positioning tool
13.07.2012 Kinderwagenverpakking wordt kinderstoel
22.06.2012 Having fun !
02.06.2012 Brands must make packaging an asset
22.05.2012 Het is nu dat het moet gebeuren
30.04.2012 Verpakking als sales én positionerings-tool
13.04.2012 What’s in a name ?
26.03.2012 Merkontwikkeling. Niks voor control freaks 2
24.02.2012 Wat is er nu zo speciaal aan die website…
09.02.2012 The JAVA Coffee Company. Guided by respect
09.02.2012 Verpakkingsdesign is een sterke positionerings-tool
19.01.2012 De wedergeboorte van een prachtig merk
04.11.2011 The Hoxton, tongue-in-cheek brand imagineering
06.10.2011 Goodbye Steve.
30.09.2011 Merkontwikkeling zit in de details
09.08.2011 Vermijd deze 20 veelgemaakte re-branding fouten
05.08.2011 De kracht van een strak Brand DNA
18.06.2011 Merkontwikkeling. Niks voor control freaks.
10.06.2011 Casa kiest Brandlab
23.02.2011 Info en merkpersoonlijkheid. Het kan !
14.01.2011 Belevingsmarketing op zijn best
28.12.2010 Java Coffee herpositioneert met Brandlab
16.12.2010 Abercrombie brak de regels van de categorie
01.12.2010 The TILLEY Hat
23.11.2010 We got us some bubbles
27.10.2010 Isis pralines: Instant Seduction, Infinite Satisfaction
15.07.2010 New corporate campaign for Instima
26.04.2010 Tonkeys The Original, fase 2
17.03.2010 Brand DNA voor foodservice Fishmasters
18.12.2009 Brand DNA en shots mailingactie voor Aminolabs
06.11.2009 Internationale herpositionering ISIS pralines
05.09.2009 Brons op de Pentawards packaging design awards
02.06.2009 Fairtrade packaging Tonkeys the Original
30.03.2009 Introductie Le Fish in Frankrijk
06.03.2009 Lancering Le Fish in Nederland
22.01.2009 FishPartners Nederland werkt samen met Brandlab
13.11.2008 Instima groeit 35% !
24.08.2008 Brandlab ontwikkelt Le Fish
24.07.2008 BLOX nu ook op de Belgische markt
12.05.2008 Brandlab sparring partner voor Friesland Foods
03.01.2008 Brandlab met Kennemervis Groep op ESE
17.05.2007 Brandlab herstructureert en verhuist
14.05.2006 Instima kiest Brandlab
10.05.2006 Brandlab wint innovatieve retailklant
24.04.2006 Brandlab doet energiebonnen-actie
24.04.2006 Brandlab op Les Midis du Marketing
03.04.2006 Brandlab duwt verkoop 10 procent hoger
03.04.2006 Brandlab dossier in Bizz
10.03.2006 Italo Suisse: 10% meeromzet
10.01.2006 Les marques aussi possèdent un ADN
13.12.2005 Merken bouwen met DNA en Imagineering
18.11.2005 Brandlab-Mayerline in CV News
16.11.2005 Mayerline label wordt merk
10.03.2005 Aygo ook naar Brandlab
29.11.2004 Mayerline voor het eerst met bureau
29.09.2004 Toyota EMEA naar Brandlab
29.09.2004 Mayerline kiest voor Brandlab
21.09.2004 Mayerline kiest voor Brandlab
12.04.2004 Bang Olufsen naar Brandlab
24.02.2004 Vakantiegids.be verder met Brandlab
20.02.2004 Vakantiegids.be: respons!
20.02.2004 Brandlab en militaire precisie...
15.11.2003 Brandlab maakt Vakantiegids campagne
25.09.2003 Novartis Consumer Health met Brandlab
03.04.2003 Brandlab verlicht Philips Lighting Benelux