28.06.2017 - Brandnews
deSter ontwikkelt en produceert innovatieve food packaging voor het foodservice en travel segment.
Brandlab ontwikkelde het Brand DNA…
Read more

08.03.2014 De hoge kost van lage prijzen

Als we producten van hoge kwaliteit willen, ook wat de omstandigheden betreft waarin ze worden gemaakt, dan mag een hoger prijskaartje niet verbazen...


07/03/2014 De Standaard  - Ruben Mooijman

'Het voortbestaan van de landbouw hangt af van de prijs voor onze melk.’ Het was een slagzin waarmee de melkveehouders vijf jaar geleden protesteerden tegen de melkoorlog die was uitgebroken in de supermarkten. De landbouwers hadden het vooral gemunt op Aldi, dat goedkope melk uit Duitsland aankocht en zo de Belgische boeren uit de markt prijsde. Uiteindelijk werd overeengekomen dat de supermarkten meer Belgische melk zouden aankopen, en de boeren met een extra vergoeding zouden compenseren voor de lage melkprijzen.

Ik moest eraan terugdenken bij het nieuws dat producten in de Belgische winkelketens systematisch duurder zijn dan die in de buurlanden. De neiging om dat nieuws een negatieve ondertoon te geven, is groot. Net zoals elke consument, betaal ik liefst niet te veel voor mijn boodschappen. Als de Nederlandse, de Duitse en de Franse winkelketens hun spullen goedkoop aan de man kunnen brengen, waarom kunnen de Belgische winkels dat dan niet?

Maar in die obsessie met lage prijzen schuilt een paradox. Want we zijn allemaal tegen legbatterijen, tegen genetisch gemanipuleerd voedsel, tegen hormonen in ons vlees, tegen dierenleed, tegen giftige bestrijdingsmiddelen, tegen kindslaven op cacaoplantages, tegen boontjes uit Kenia, tegen chemische bewaarmiddelen en tegen industrieel vervaardigd voedsel in het algemeen. Maar als we dat allemaal niet willen, dan wordt ons voedsel onvermijdelijk duurder.


Fijn, maar wil je er zelf winkelen of werken ? En het gaat verder. Een kwart van de werknemers in de Duitse supermarkten heeft een mini-job. In Nederland zitten scholieren achter de kassa’s en mensen met zogenaamde nul-urencontracten, die alleen opgeroepen worden als het druk is in de winkel. In Nederland mag ook met verlies worden verkocht, waardoor de supermarktketens harde prijsoorlogen kunnen uitvechten, met als gevolg een veel schraler winkellandschap. Frankrijk is dan weer het land van de hypermarchés. Die megamarkten concurreren alle buurt- en dorpswinkels in de verre omtrek dood, waardoor plattelandsbewoners niet zelden tientallen kilometers moeten rijden om zich te bevoorraden.


Die Franse hypermarchés, gevestigd op goedkope locaties aan de stadsranden, kunnen efficiënter werken dan de veel kleinere Belgische supermarkten, die zich bij wijze van spreken op elke straathoek bevinden. En de Nederlandse winkels hebben met hun oproepkrachten lagere kosten dan de Belgische, die minder flexibel kunnen werken. Maar een goedkoop winkelkarretje heeft een prijs op sociaal vlak.


Spiegel voor een samenleving In feite zijn de supermarktprijzen een uitdrukking van het maatschappijmodel dat we nastreven. De melktoeslag die de supermarkten bereid zijn te betalen bij extreem lage melkprijzen, is daarvan een mooi voorbeeld. Hij maakt het mogelijk dat boeren ook in het kleinschalige Belgische landschap kunnen overleven. Onze strikte arbeidsregels laten weinig flexibiliteit toe, maar geven de veelal laaggeschoolde werknemers in de winkelketens wel relatieve arbeidszekerheid. Als consument likkebaarden we bij de prijzenoorlogen die van tijd tot tijd in de buurlanden uitbreken, maar we vergeten het destructieve effect ervan op de variatie in het winkellandschap.


Het zou interessant zijn de prijs van het Belgische winkelkarretje te vergelijken met dat van het Amerikaanse. Ik wed dat het verschil spectaculair is. Maar in de VS, waar de lageprijzencultus heviger dan waar ook wordt beleden, is het onmogelijk om te voet verse croissants te gaan halen. Of om de fiets te pakken voor een kilo appelen. Het is uitgesloten dat je er hormonenvrij vlees vindt, tenzij misschien in sommige hippe winkels in Manhattan. Ambachtelijke slagers of handelaren in verse vis zijn er nauwelijks. De meeste Amerikanen zijn voor hun boodschappen aangewezen op reusachtige Walmarts, die draaien op laagbetaald personeel en die de vakbonden met hand en tand bestrijden. Een kritische documentaire over Walmart – integraal te bekijken op YouTube – draagt de veelzeggende titel: The High Cost of Low Prices.


En dan verschijnt de dag erop (08/03) in De Standaard deze 1/1 pagina advertentie van Colruyt. Snel ineengesmeten. Spartelen in de prijzenoorlog.

More brandnews

28.06.2017   Brandlab en Ketchum slaan de handen in mekaar voor deSter
15.02.2017   Versele-Laga kiest Brandlab voor re-launch Nature gamma
13.12.2016   Glacio (Belgian Ice Cream Group) smelt voor Brandlab
10.12.2016   Taura Natural Ingredients kiest voor Brandlab
14.11.2016   Brandlab en de Beaulieu International Group bekijken het strategisch
12.10.2016   Brandlab tekent het nieuwe Succes Koffie
15.06.2016   Lelijke groenten zijn zeker lekker en goed voor jouw imago en dat van Delhaize, maar 3kg ?
14.04.2016   De nieuwe Brandlab brochure staat op ISSUU
01.04.2016   Brandlab verpakt Maître Olivier DuoSnack, Wrap it!, Dip it! en Mini pita
24.03.2016   ´It is crazy how significant packaging is´
11.02.2016   Brandlab verpakt air meals voor Top’s Foods
03.02.2016   Brandlab creëert Softitude voor de Beaulieu International Group
21.10.2015   Brandlab tekent de lekkerste website voor Hamlet chocolates
23.09.2015   70% van de promoties is niet rendabel volgens Nielsen
08.09.2015   Brandlab verpakt de pasta’s van Topsfoods
15.07.2015   TopsFoods stelt TopShake voor. Met de hulp van Brandlab.
03.07.2015   TopsFoods kiest Brandlab voor de lancering van een ontbijt voor mensen met slikproblemen
08.05.2015   PAINTING OCEANS tentoonstelling op het raakvlak van fotografie, schilderkunst en film
05.05.2015   Opnieuw 3 De Lelie producten in een nieuwe verpakking
24.03.2015   Bekijk de nieuwe Brandlab brochure op ISSUU
26.02.2015   Brandlab post over koekjes op Brussels Airlines vluchten haalt Telefacts
23.02.2015   Maître Olivier in een appetite appeal jasje
19.02.2015   Colruyt onderschatte het kapitaal van zijn pilsmerk
20.01.2015   Waarom kiest Brussels Airlines niet voor koekjes uit België ?
20.01.2015   2 uur geleden een BrandNews op Twitter gezet, nu al een antwoord
25.11.2014   De Innova top 10 food trends voor 2015
18.11.2014   Twaalf consumer-trends (food) waarmee we allemaal rekening moeten houden
27.10.2014   Brandlab zet JAVA on air én online
14.10.2014   Brandlab geeft Dirafrost een nieuwe merkuitstraling
09.10.2014   Brandlab ontwikkelt een lekkere en verfrissende website voor De Lelie
19.09.2014   Java koffie en SC Johnson, alletwee “a family company”
12.09.2014   Een merkbeeld is een sterke boodschap
13.08.2014   Best Global Green Brands
07.08.2014   Binnenkort staat hij online, de nieuwe De Lelie website
01.08.2014   Winkelinrichting Apple erkend als merk
23.07.2014   Brandlab rolt nieuw Brand DNA uit voor Remo
26.06.2014   Grafische vormgeving als positionerend merksignaal
18.06.2014   Een beloftevol Brand DNA voor Point Virgule
17.06.2014   Een lekkere merkuitstraling smaakt ook lekkerder
27.05.2014   Brandlab pakt Maître Olivier in
21.05.2014   Brandlab ontwikkelt Brand DNA voor Point-Virgule
20.03.2014   Hema vraagt vier procent extra van leveranciers
18.03.2014   Een Brand DNA voor Dira
08.03.2014   De hoge kost van lage prijzen
20.02.2014   Dirafrost en Brandlab maken het lekker
25.01.2014   Nice use of QR code
16.01.2014   Super producten verdienen super aandacht
13.12.2013   Delacre brieft Brandlab
10.11.2013   Ceres bloemmolens kiest Brandlab
08.11.2013   Over klantvriendelijkheid dus...
07.11.2013   20 veelgemaakte re-branding fouten
29.10.2013   Just teasing...more news here soon
27.10.2013   Brand DNA voor Delizio
18.10.2013   Media Marketing 18/10/2013
17.10.2013   PUB 16/10/2013
17.10.2013   PUB 08 10 2013
12.10.2013   Een radiocampagne voor JAVA
10.10.2013   De ruwe diamant wordt fijngeslepen
26.09.2013   Nog heel even wachten
09.09.2013   & Other Stories... What story ?
10.08.2013   Lo spirito ardito – olijfolie van Delizio
17.07.2013   Brandlab verwelkomt 4 nieuwe klanten. B2B & B2C.
13.06.2013   Brandlab smeert Maître Olivier salades
10.06.2013   Hamlet start samenwerking met Brandlab
24.05.2013   Delizio kiest Brandlab voor een geoliede aanpak
18.04.2013   Brandlab zet lekkere frietjes op het menu
10.04.2013   Vooral Heinz geniet volgens mij van de grote schenkopening
08.04.2013   Een succesvolle re-branding zet JAVA op de kaart
26.12.2012   Alles over koffie op 1 website
18.12.2012   Zijn logo's straks dood ?
14.12.2012   Zingen om vis te verkopen
13.12.2012    Zonder passie geen goeie marketing
18.11.2012   Brand Imagineering op 10x6cm, het kan!
14.11.2012   Merken zijn niet dood. Integendeel. Ondersteun ze dus.
09.11.2012   Een super webshop voor JAVA !
29.10.2012   De Lelie, een merk als een ruwe diamant
04.10.2012   Best Global GREEN Brands
29.09.2012   4 wijnen op een rij
22.08.2012   De kracht van een goede merknaam
01.08.2012   Capsules met Fairtrade koffie als positioning tool
13.07.2012   Kinderwagenverpakking wordt kinderstoel
22.06.2012   Having fun !
02.06.2012   Brands must make packaging an asset
22.05.2012   Het is nu dat het moet gebeuren
30.04.2012   Verpakking als sales én positionerings-tool
13.04.2012   What’s in a name ?
26.03.2012   Merkontwikkeling. Niks voor control freaks 2
24.02.2012   Wat is er nu zo speciaal aan die website…
09.02.2012   The JAVA Coffee Company. Guided by respect
09.02.2012   Verpakkingsdesign is een sterke positionerings-tool
19.01.2012   De wedergeboorte van een prachtig merk
04.11.2011   The Hoxton, tongue-in-cheek brand imagineering
06.10.2011   Goodbye Steve.
30.09.2011   Merkontwikkeling zit in de details
09.08.2011   Vermijd deze 20 veelgemaakte re-branding fouten
05.08.2011   De kracht van een strak Brand DNA
18.06.2011   Merkontwikkeling. Niks voor control freaks.
10.06.2011   Casa kiest Brandlab
23.02.2011   Info en merkpersoonlijkheid. Het kan !
14.01.2011   Belevingsmarketing op zijn best
28.12.2010   Java Coffee herpositioneert met Brandlab
16.12.2010   Abercrombie brak de regels van de categorie
01.12.2010   The TILLEY Hat
23.11.2010   We got us some bubbles
27.10.2010   Isis pralines: Instant Seduction, Infinite Satisfaction
15.07.2010   New corporate campaign for Instima
26.04.2010   Tonkeys The Original, fase 2
17.03.2010   Brand DNA voor foodservice Fishmasters
18.12.2009   Brand DNA en shots mailingactie voor Aminolabs
06.11.2009   Internationale herpositionering ISIS pralines
05.09.2009   Brons op de Pentawards packaging design awards
02.06.2009   Fairtrade packaging Tonkeys the Original
30.03.2009   Introductie Le Fish in Frankrijk
06.03.2009   Lancering Le Fish in Nederland
22.01.2009   FishPartners Nederland werkt samen met Brandlab
13.11.2008   Instima groeit 35% !
24.08.2008   Brandlab ontwikkelt Le Fish
24.07.2008   BLOX nu ook op de Belgische markt
12.05.2008   Brandlab sparring partner voor Friesland Foods
03.01.2008   Brandlab met Kennemervis Groep op ESE
17.05.2007   Brandlab herstructureert en verhuist
14.05.2006   Instima kiest Brandlab
10.05.2006   Brandlab wint innovatieve retailklant
24.04.2006   Brandlab doet energiebonnen-actie
24.04.2006   Brandlab op Les Midis du Marketing
03.04.2006   Brandlab duwt verkoop 10 procent hoger
03.04.2006   Brandlab dossier in Bizz
10.03.2006   Italo Suisse: 10% meeromzet
10.01.2006   Les marques aussi possèdent un ADN
13.12.2005   Merken bouwen met DNA en Imagineering
18.11.2005   Brandlab-Mayerline in CV News
16.11.2005   Mayerline label wordt merk
10.03.2005   Aygo ook naar Brandlab
29.11.2004   Mayerline voor het eerst met bureau
29.09.2004   Toyota EMEA naar Brandlab
29.09.2004   Mayerline kiest voor Brandlab
21.09.2004   Mayerline kiest voor Brandlab
12.04.2004   Bang Olufsen naar Brandlab
24.02.2004   Vakantiegids.be verder met Brandlab
20.02.2004   Vakantiegids.be: respons!
20.02.2004   Brandlab en militaire precisie...
15.11.2003   Brandlab maakt Vakantiegids campagne
25.09.2003   Novartis Consumer Health met Brandlab
03.04.2003   Brandlab verlicht Philips Lighting Benelux